З досвіду роботи

                                                                                                         Патріотизм – серцевина людини,                                                                                                             основа її активної позиції 
                                                                                         В.О. Сухомлинський

 

      Україна увійшла в XXI століття як держава, що переживає період глибоких структурних, зокрема соціокультурних, змін, які не можуть залишити осторонь сферу освіти і виховання, адже ці процеси є невіддільними. Саме на це спрямована державна політика в галузі виховання, яка регламентується  Конвенцією ООН про права людини, Конвенцією ООН про права дитини, Законом України «Про освіту», Законом України «Про загальну середню освіту», Законом України «Про позашкільну освіту», Національною доктриною розвитку освіти України у XXI столітті, Програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України» та ін. 

              Свого часу Михайло Грушевський називав одним із головних завдань національного відродження України виховання молодого покоління, національної інтелігенції як творчого начала, рушія духовного поступу. Вчений наголошував, що молодь - це майбутнє нації і саме їй належить вирішальна роль у справі духовного її оновлення. 

   Актуальність  теми  «Формування національної гідності старшокласників у процесі патріотичного виховання» полягає в тому, що саме воно найбільш відповідає  потребам  сьогодення. Національна свідомість – це усвідомлення себе  часткою  українського народу,  носієм національних цінностей, що склалися   у  процесі  тривалого  історичного  розвитку  українців  як  нації. 

        На думку І. Беха, патріотичне виховання  передбачає «широкі знання конституційних і правових норм, державної політики, сформованість патріотичних думок та дієвих заходів відстоювання національних форм життєдіяльності та поведінки в усіх сферах суспільного життя». Мета патріотичного  виховання  – формування  національної  свідомості та патріотизму  у  вихованців  різного  віку.   

        Саме  тому  впродовж  багатьох  років  виховний  процес  у  класі,  яким я керую, спрямований на осмислення ціннісного ставлення учнів до самих себе, до своїх фізичних, моральних і національних сил, готовність брати активну участь у процесах державотворення, формування орієнтирів на загальнолюдські цінності.  Провідною  ідеєю  досвіду є застосування  таких форм і методів роботи, які  стали  підґрунтям для формування патріотично-усвідомлюваної особистості. 

        Керуючись «Основними орієнтирами виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів»,  змістове наповнення   виховного процесу  я побудувала на  принципах національної спрямованості, цілісності, культуро-відповідності, особистої орієнтації та превентивності. Запропонована система дає можливість за участі всіх учасників виховного процесу забезпечити педагогічні умови ефективного виховання школярів. Однією із умов формування особистості на основі ціннісних орієнтирів   є  проектна  діяльність.  І  це  доведено досвідом багатьох педагогів, адже  участь у навчально-виховних проектах сприяє підвищенню якості соціально-адаптаційної підготовки до самостійної життєдіяльності, формуванню важливих загальнолюдських і національних цінностей. 

     Уже результати першого  проекту «Мелодії малої Батьківщини», над яким працювали спільно батьки, учні та я, довели, що така форма роботи цікава, ефективна, доцільна. У ході реалізації проекту учні познайомилися із творчістю лубенських митців Ольги Хало, Олександра Житинського, Олега Приймака, зустрічалися із солісткою гурту «Трибуна-Л», авторкою і виконавицею власних пісень Антониною Лоїк; у пошуках матеріалів ми відвідували місцеві бібліотеки та музеї; спілкувалися із учасниками музичних колективів «Лубенка» та «Українська Швейцарія»; випустили та розповсюдили бюлетені «Творчість наших земляків».  Підсумком цієї творчої роботи став виховний захід  «Мелодії лубенської землі». 

     У рамках проекту «Молодь за здоровий спосіб життя» учні класу розширили свої знання про здорове харчування,  корисну екологічно чисту їжу, шкідливий вплив алкоголю, куріння, наркоманії; поглибили уявлення щодо моди, її позитивних та негативних  впливів.  На  виховних заходах «Корисна  їжа та здоров’я», «Мода і здоров’я» учні підсумували роботу: участь у конкурсах, тренінгах, ігрових ситуаціях, інтерактивних вправах, сюжетно-рольових інсценізаціях.  

       У проекті «Людське життя – найвища цінність» ми заглибились у роздуми про покликання   людини  «жити гідно серед людей»: кожна людина хоче пройти своє життя недаремно, досягти успіху, виконати власне призначення.   Ці важливі питання знайшли своє втілення у виховному заході «Яскраве полум’я вогню: в житті нам друг воно чи ворог?» та  психологічному тренінгу  «Як досягти успіху». 

     Проект «Здорова нація – запорука успішної держави. Музикотерапія» дозволив  з  іншого  боку  подивитися  на  людську особистість, її  можливості  та потенціали. У сучасній науці музикотерапія почала розвиватися як інтегративно-оздоровча та психолого-педагогічна система, яка покликана створювати позитивну емоційну атмосферу у колективі, формувати відповідальність за  власні вчинки і слова,  емоційне  сприйняття  навколишнього світу,  духовно-моральні  якості,  підвищувати  розумову  працездатність.   

     Результати проектної діяльності було сумовано у методичному посібнику «Формування життєвої компетентності школярів в проектній діяльності». 

      Також учні класу стали основою загону «Світоч»,  який у рамках Всеукраїнської історико-краєзнавчої експедиції «Історія міст і сіл України»  досліджували історію села Чевельча Оржицького району Полтавської області,  метою  якої  зазначено  виховання  в  учнівської та студентської молоді  любові до рідного краю, шанобливого ставлення до його історії, духовної спадщини, бажання пізнавати і вивчати історико-культурні надбання нашого народу, природне довкілля. 

    Предметами уваги  патріотичного виховання є національна ідея і національна культура. Важливою складовою у формуванні національної свідомості й неповторною окрасою школи вже протягом багатьох років стало  традиційне         конкурсне свято «День національної гордості», що проводиться у навчальному закладі двічі на рік. Свято, яке кожного разу залишає  багато незабутніх вражень і перемог. Наш клас був першим у номінаціях «Тату у стилі FOLK», «Коса – дівоча краса», «Синьо-жовті кольори в сучасному костюмі», «Прикраси в національному стилі»,  «Традиційний  національний костюм».

        Виховні заходи (конференція «З Україною в серці», круглий стіл «Мир та злагода — головна умова існування Землі та людства»,  тематичний вечір «Дзвін Крутів», година спілкування «Очі землі» (присвячена творчості Катерини Білокур), диспут «Взаєморозуміння. На чому воно ґрунтується?», акція до Дня пам’яті жертв голодомору «Запали свічку пам’яті», загальношкільний конкурс читців поезій «Чуємо тебе, Кобзарю, крізь століття» з нагоди 200-річчя з дня народження Т.Г. Шевченка, у якому   учениці класу Сивокінь Тетяна і Карпова Анна стали призерами) спрямовані на набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування ним духовних надбань українського народу.

     Однією серед важливих форм групової роботи з патріотичного виховання школярів є інформаційна хвилинка. Одна з них «День моєї України» за прикладом виховної системи ізраїльських шкіл, відбувається щодня. Тематика охоплює не тільки події сьогодення, а й духовно-культурні аспекти української історії. 

       Невід’ємними методами виховання у колективі є залучення до громадсько-корисних справ: учні класу допомагали в обладнанні Шевченківської світлиці на базі кабінету української мови;  Борисова Тетяна і Сивокінь Тетяна є  активними учасниками  Лубенської міської молодіжної ради. 

     2014 рік: події Майдану, Революція Гідності, Антитерористична операція стали саме тими віхами, які повністю змінили  світогляд нашого покоління. На захист рідної землі піднялися найкращі сини України, багатьом із яких, на жаль, не судилося повернутися живими. Учні класу були присутні на відкритті меморіальної дошки на честь загиблого в зоні АТО Бєлоруса Владислава, випускника Лубенської спеціалізованої школи №6. Напередодні Дня Збройних сил України відбулася зустріч із учасниками АТО. Наші герої-лубенці Сивуха Віктор Вікторович, Павлик Сергій Іванович сапери 25-ї окремої повітряно-десантної бригади та Артюх Михайло працівник МВС розповіли дітям про події на сході країни. Одинадцятикласники долучилися до благодійної діяльності, яка набула всеукраїнського розмаху. Нікого не залишили осторонь загальноміські акції «Ліки замість квітів», «Зігрій бійця», «Теплі речі дітям із зони АТО», «Подарунок бійцю до Дня Святого Миколая». Учні класу не байдужі  й до переселенців із Донецької та Луганської областей та допомагають пенсіонерам мікрорайону школи по впорядкуванню присадибної  території. 

       Отже, протягом 7-ми років  виховна робота у класі будувалася  у поєднанні традиційних та  сучасних  форм  і методів виховання. Важливим досягненням своєї роботи вважаю усвідомлення одинадцятикласниками своєї значущості, їх уміння ставити і вирішувати проблеми, бажання реалізовувати себе у різних видах діяльності та досягати конкретних цілей.

        Завершити хочеться словами відомого українського музиканта  Святослава Вакарчука: «Моє завдання разом із близькими друзями − це навчити себе та інших тому, що успіх країни починається з твого успіху. Розуміння цього не станеться завтра, не дасть швидких результатів, але зрушення у свідомості приведе до дій і майбутнього успіху. Важливо, щоб ціле покоління почало думати по-іншому. Перший крок - найскладніший. Але доведеться стати трошки більш трудолюбивими і стійкими, трошки менш лінивими і безвідповідальними. І ось, якщо це «трошки» помножити на всіх – ми будемо мати дуже багато».